Translate

måndag 13 januari 2014

Staterna och Mexiko

Då var man tillbaka i backpackersvängen då!

Efter en smärre omväg med bussen till Aucklands flygplats så var vi äntligen på väg mot ett äventyr i Centralamerika! Men vi hade även ett stopp inplanerat i USA. Närmare bestämt LA för att titta till hur Linnéa hade det där. Hon och hennes kompis körde omkring oss till massa turistplatser under dagen. På kvällen så for vi och inhandlade vin och chips som sedan förtärdes hemma i Linnéas lägenhet. Tidigt morgonen efter så var det bara att boka en taxi till LAX igen för att borda flygplanet som skulle ta oss till Cancun, Mexico!

När vi landade i Mexiko så befarade vi det värsta när det kom till hur vädret skulle vara. Vi hade hört att det regnat i 3 veckor i streck. Men till våran lycka så landade vi till strålande solsken.

Vi skuttade på en shuttle bus som skulle ta oss in till Cancun Centrum där Lisa hade bokat ett hostel för natten. När vi åkte in på bakgatan där vårat påstådda hostel skulle ligga så märkte vi på chauffören att han började bli lite nervig. Han hoppade motvilligt ut och frågade några typer om "Hostel Kankun" låg i närheten. Tydligen så stod vi parkerade precis bredvid det. En stor nätgrind ledde in till en gigantisk stålport. Efter lite bankande och knackande på porten så hörde jag och chauffören hur det började pulas med låset på andra sidan. När dörren öppnades så blev vi välkommnade av en läldre, haltande, liten herre. Oron var som bortblåst och jag hämtade Lisa och vi gick upp till våret rum. Och vilket rum! Såg ut som någon gått lös med en blästringsmaskin där inne och sen kastat in två bättre begagnade sängar bara.

Vi gjorde oss så hemmastadda det bara gick och promenerade sen ut i Cancun-aftonen för att få i oss lite mat. Vi hamnade på en Fish Tacos-restaurang. Och det kan mycket väl vara bland det godaste jag hittills har ätit på mina två år ute på vift!

När morgonen kom så packade vi väskorna och vandrade bort till busstationen där vi bokade en biljett till Playa del Carmen. Väl där så gick vi ner till havet och badade och bara tog det lugnt. På kvällen blev det någon typ av Fajitas och ett par Cuba Libre!

Nu ligger vi i Tulum en bit söderut om Playa del Carmen. Vädret är fortfarande strålande och stranden här är riktigt fin. Vi har käkat gott, druckit gott och glassat i det svalkande, och oerhört klara, Karibiska Havet.

Imorgon blir det att repetera dagens aktiviteter och sedan hoppa på en nattbus ner till Belize City för vidare färd till Guatemala för att möta upp Dan och Max.

Mexiko i expressfart? Javisst!