Translate

onsdag 15 januari 2014

Cenotes och en av världens farligaste städer

Ja, det kan ju vara intressant att se hur set går till i en av världens farligaste städer också.

I går så tog jag och Lisa en taxi ut från Tulum för att leka av oss i en Cenote. En cenote är ett sjunkhål där kalkstensbergsgrunden har rastat in och blottat grundvattnet. Cenoten vi for till heter Grand Cenote och ligger bara cirka 15 minuter från Tulum. Det var extremt skönt att svalka sig i det otroligt klara vattnet. Vi simmade runt lite och kikade in i grottor och tittade avundsjukt på när folk plockade på sig dykarutrustning för att bege sig långt in under bergsgrunden djupt in i grottorna. Så nu ligger ett PADI-license på tapeten (dykarlicens).

Vi vandrade omkring lite i djungeln och kikade på en rätt överväxt cenote och hittade även på en vild leguanödla som jag lekte runt lite med.

När vi kom tillbaka från cenoten så duschade vi och vilade lite. Jetlagen från att ha rest genom en mängd tidzoner på kort tid, i kombination med långa bussresor, har helt klart tagit ut sin rätt. När vi vilat färdigt gick vi till en liten "restaurang" (ett hål i en vägg typ, mer var det inte) och käkade. Det överträffade nästan första dagens Fish Tacos. När middagen var nere så gick vi och handlade på oss lite förnödenheter inför nattens bussresa till Belize och gick sen hem och packade väskorna.

Bussresan gick till en början riktigt bra. Det tycks vara riktigt hög standard på bussarna här i Centralamerika. Men nog ska väl lite bekymmer kunna inträffa också? Ja då, en bit utanför den Belizianska gränsen så fick ett bakdäck på bussen för sig att ta pension. Så det var bara för busschauffören att ta sig till en ADO-depot för att slänga på ett nytt. Hur det kunde ta 2 timmar+ är för mig en gåta.

Men så var äntligen bussen på väg mot Belize igen. Men eftersom våran buss var flera timmar sen så krockade våran gränsövergång med två andra bussar och tog därför mycket längre tid än vanligt.

Väl inne i Belize City så tog jag, Lisa och en Schweizisk kille en taxi till den andra terminalen där båtar gick ut till alla öar kring Belizes kust och bussar till Gustemala avgick från. Vi kom precis i tid för att hinna med den sista bussen för dagen. Vi satt oss och väntade och käkade våran första Belizianska måltid. Kycklinggryta, ris med bönor och Coleslaw. När maten var nertryckt så kom tjejen i kassan fram och berättade att bussen var inställd eftersom det bara var vi tre som skulle till Guatemala på eftermiddagen. Hon ändrade om våra biljetter till morgonen efter och tipsade oss om ett par hostels och guesthouses längs huvudgatan. Vi hittade ett rum med tre sovplatser i för en billig peng. Vi slog oss till ro för att vila lite och läsa på om Belize City. Det visade sig att det är en av världens farligaste städer där man som turist inte ska vista sig ute efter kvällning eller inte ens röra sig i vissa kvarter ens mitt på dagen.

Förhoppningsvis så ska man överleva middagen och klara sig undan att bli rånad!