Translate

fredag 17 januari 2014

Guatemala och Fisktant

Vi tog oss ut ur "världens farligaste stad" med liven i behåll!

Våran vistelse i Belize City var en trevlig en. Vi träffade trevligt folk, käkade god mat och hade ett vettigt och billigt rum att sova i. Det officiella språket i Belize är Engelska. En Engelska som kan jämföras med den Jamaikanska Engelskan. Riktigt behaglig och laid back.

Natten kantades inte av några vapenuppgörelser eller annat otrevligt. Så när morgonen kom var alla tre uppvilade och redo för en resa till Flores, Guatemala. Vi käkade en lite halvstabil frukost för att slippa sitta hungrig och trycka i 8 timmars bussfärd.

Vägen från Belize City till Guatemalas gräns bjöd på både träskmark, djungel, små byar, ödemark, forsar och vattenfall. Kommer helt klart att ta mig tillbaka till Belize innan jag far tillbaka till Europa och spendera mer tid på landsbygden och dess öar.

Gränsövergången var i vanlig ordning riktigt seg och tråkig. Men inga konstigheter, stå och köa, betala avgifter och få stämplar av till synes manodepressiva passkontrollanter.

I Guatemala blev vägarna genast mycket sämre. Asfalten byttes ut mot grus och påtthålen blev oräkneliga. Men landskapet bestod till största del av djungel så det fanns mycket att titta på och man glömde snabbt bot den extremt skumpiga vägen.

När vi kom till ön Flores (ja det var tydligen Ö och det kom som en överraskning för dom flesta i bussen) så var det bara att leta reda på ett vettigt och billigt hostel att slå ner röven i. Vi hittade ett riktigt gott youth hostel vid namn Los Amigos. Vi träffade på ett gäng som också precis anlänt till Flores och gick upp till en av torgen här på den lilla ön där lokalbefolkningen hade någon typ av festival. Mängder av street food av alla dess slag. Sjukt billigt och overkligt gott! När kvällen närmade sig så började det suga till i levern och vi bestämde oss för att köra på en liten "invigningsfest". Vi satt och babblade av oss i hostelbaren och gick sen ut och letade reda på en halvmysig krog nere vid hamnen där vi satt och tog ett par järn. Kvällen slutade rätt tidigt och var väldigt städad.

I morse så tog vi oss upp i tid för att käka frukost nere på ett fik vi blivit tipsade om. Vi satt längs med strandkanten och käkade Green Peppar Omelette, beans och toasts och drack papayasmoothies.

Och eftersom vädret var riktigt bra idag så bestämde vi oss för besöka någon strand. Så vi letade upp en båttaxi som kunde ta oss till närmsta strand. Men det skulle ta alldeles för lång tid att åka båt till stranden som var på andra sidan grannön. Så han körde oss till en kaj och sa åt oss att vandra genom djungeln i 20 minuter så skulle vi komma fram till stranden. Efter ett par lättare felnavigeringar kom vi fram till stranden där vi tillbringade ett par timmar med att bara ta det lite för lugnt!

Men nu började hungern trycka på så det var dags att ta sig ut genom djungeln igen och ta oss tillbaka till Flores för att käka middag. Efter lite virrande så hittade vi en utkiksplats som vi kände oss tvungna att gå upp till. Man fick en fågelvy över hela Flores och omkringliggande öar. Riktigt jäsigt!

När vi tagit oss ut ur djungeln och ner till "civilisationen" igen och hittat på någon med en båt som kunde ta oss över till Flores igen så kom vi på att det säkert fanns någon typ av matmöjlighet även på denna ö. Så vi vandrade runt lite och frågade (som tur är så snackar Amerikanaren Alex spanska så det går rätt smidigt med allt) byinvånarna efter någon restaurang. Dom pekade på ett till synes öde skjul en bit bort. Vi vandrade dit och en kvinna öppnade en grind och sa att hon hade fisk, tortilla, grönsaker, chili och billig öl att servera. Det blev en helgrillad jättefisk av något slag, skitstark hemmagjord chilisås och hemmagjorda tortillabröd till middag. Allt detta avnjöts till solnedgången över Flores. Jag gillar hur detta liv artade sig, helt klart!

Nu är klockan 22:00 och kl 02:50 så ringer väckarklockan. Då bär det av 1 timme in i djungeln för att vandra in i en nationalpark och titta på soluppgången över ett Mayan-tempel. Och förhoppningsvis så får vi se en mängd exotiska djur och ett riktigt maffigt fågelliv.