Translate

fredag 14 februari 2014

Långben och plugghäst

Ja, då var det bestämt då! Några universitetsstudier blir det då inte för Andreas Bergman!

Efter ett gäng dagar i San Salvador så var vi redo att bege oss mot Honduras och San Pedro Sula, världens mest mordtäta stad, med i genomsnitt på 3 mord per dag!

Med dessa fakta så hade vi redan innan ankomst bestämt oss för att bara stanna en dag och sen ta oss vidare till Karibiska Havet och Utila. Men när vi anlände till San Pedro Sula så visade det sig att även denna stad var väldigt Amerikaniserad och som vilken annan storstad som helst.

Vi tog in på ett hostel cirka 20 minuter från busstationen. Där fick vi välkomstshots och det serverades öl och rom. Vi lirade biljard och hade oss med hostelpersonalen till sent på natten. Då vankades det nattkäk för mig och 3 andra. Så vi hoppade in i hostelets kocks bil och for iväg till Denny's.
Där blev jag inbjuden att bo med honom och hans fru nästa gång jag kom till San Pedro Sula och han skulle laga traditionell Honduransk mat åt mig. Och ett sådant erbjudande kan man ju inte säga nej till, så det blir ett återbesök där om någon vecka!

När morgonen kom så tog vi en taxi till busstationen och bokade in oss på en buss som skulle ta oss 3 timmar österut till kuststaden La Ceiba för vidaretransport med färja över till dykningsön Utila! En resa som i vanlig ordning var allt annat än bekväm för en människa med 3,6 meter långa ben!

Väl framme så mötte jag upp med Dan och Max igen som redan hade hunnit vara på Ön i ett par timmar. Jag checkade in mig på samma hostel som dom och styrde upp dykkurs för morgonen därpå.

Så dom senaste dagarna har bestått av plugg (förvisso väldigt lätt plugg, men ändå plugg) och dykning! Helt klart en vettig aktivitet! Imorgon väntar två till dyk innan man kan betitla sig "PADI Open Water Diver".

Och hur ledsamt känns det inte att man tappade GoPro:n nu då? Jo, en hel drös! Men man har ju åtminstone minnet i behåll och två andra kameror som kan ta foton över ytan!

Taggtråd och övervakningskameror! Säkerheten först i San Pedro Sula!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar