Translate

lördag 19 oktober 2013

Övertid och skogsbrand

Nu har jag varit i Australien i 10 av mina totalt 12 månader. Med lite snabb huvudräkning kan vi då konstatera att jag då har 2 månader kvar. Hög tid att börja försöka spara ihop en lite större reskassa då med andra ord? Lätt sagt, mindre lätt gjort. Eftersom jag går på en timlön på ca $21-23 (Runt 120-150 SEK) och får ihop runt 30-35 timmar per vecka och har en hyra på $180/vecka så blir det inte många dollar undanstoppade. Men som tur är så är ju jag en pojke med rätt mycket flyt, så i Torsdagskväll när jag satt hemma och var laddad för en ledig Fredag så ringer telefonen och jag blir erbjuden en mer eller mindre fast tjänst på en klorin-fabrik. Och eftersom 60% (höftning från min egen sida) av alla kåkar i förorten till Sydney har en swimmingpool på baksidan och våren har erbjudit temperaturer till uppåt 40 grader så går reningsverken på högvarv! Detta innebär massa övertid och helgjobb för Andreas. Så nu är det bara rikta ner skallen och jobba 50-60 timmar per vecka så att man kan roa sig med allt möjligt under resten av resan.
Sen finns det ju några negativa aspekter med den otroligt höga vårtemperaturen också. Det blir otroligt torrt ute och mängder med skogsbränder blossar upp. Inte mindre än 100 skogsbränder har härjat här i New South Wales den senaste veckan. Det är klassat som den största katastrofen på årtionden. I Torsdagskväll när jag kom hem från jobbet så var hela Sydney täckt av ett tjockt rökmoln, såg riktigt märkligt ut.


Men om vi återgår till "resten av resan" då? Vad innebär "resten"? Jo, det innebär flyg till Nya Zeeland för att tillbringa Jul och Nyår i Queenstown med Bungeejumps och diverse andra tokeriaktiviteter. Sen tänkte vi endera hyra en bil för att fara runt både Södra och Norra ön under 2 veckor, eller boka in oss på en "turistbuss" för att få ut det mesta av den korta tiden vi har där. För den 9:e Januari styr vi skutan (eller ja, vi varken styr eller åker båt, vi hoppar på ett flygplan) till Los Angeles för att tillbringa ett spännande dygn där och sedan kötta vidare mot Cancun, Mexico! Där börjar det riktiga backpackerlivet igen med så billiga och snuskiga dorm hostels vi kan hitta, så billig och utsökt mat som möjligt och mest troligt både en och två rom-drinkar kommer att slinka ner. Och givet är ju att Lisa tar rygg på mig, börjar tro att hon har svårt att klara sig utan mig vid sin sida.



2 kommentarer:

  1. Jag är sjuuukt avis på er två! Lev livet åt mig också som sitter fast i massa studier o skit! :( //Saknar backpacking-Sara från Halmstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt ta tag i det igen efter studierna! Fixa examen och sen packa väskan bara! ;-)

      Radera